.
www.megastock.ru Здесь находится аттестат нашего WM идентификатора 306628194038

Тема, проблематика, сюжет, образи роману Чорна рада П. Куліша



Ћплатить




Зміст

Вступ.........................................................................................................................3

Розділ І. Історична основа та передісторія написання твору..............................6

Розділ ІІ. Тема, проблематика, сюжет, образи роману «Чорна рада»..............11

Розділ ІІІ. «Чорна рада» П. Куліша в тогочасному наративному процесі…..33

Висновки............................................................................................................39

Література...........................................................................................................41








Вступ
Нині духовне життя українського народу вступило в нову, не знану досі фазу: в літературу, мистецтво повертаються імена і твори репресованих, викреслених з творчого процесу митців.
 Відбувається  активний процес дослідження їхньої творчості, визначення місця в літературі свого часу і в духовній скарбниці сучасності. В їх дослідженні й оцінці допомагають нам “Історія українського письменства” Сергія Єфремова, “Історія української літератури” Дмитра Чижевського, літературознавчі праці Михайла Грушевського, Григорія Костюка, Михайла Возняка  та інших.
 Серед імен, з яких після півстолітньої  заборони знято тоталітаристське табу, - ім’я самовідданого трудівника на ниві української літератури і культури - Пантелеймона Олександровича Куліша. В умовах демократичної державної України повертається до читача його багатюща творча спадщина - джерело духовного збагачення нашого народу.
  Серед прозових творів Куліша є написані українською і російськими мовами романи. Один з різновидів цього жанру – історичний роман – відтворює справжні події минулого, видатних і простих людей тієї епохи. Таким і є «Чорна рада», але цей роман дечим відрізняється від інших творів цього різновиду, зокрема й російських, самого Куліша. В епілозі до російського варіанта “Чорної ради” Куліш писав, що мав намір «исполнить задачу, которой до сих пор не смел задать себе ни один малороссиянин». Але, вникнувши в особливості епохи та характерів тогочасних людей, він переконався, що «повествователю надобно здесь смотреть на вещи глазами тогдашнего общества; я, таким образом, подчинил всего себя былому; и потому сочинение мое вышло не романом, а хроникою в драматическом изложении». Отже, «Чорна рада» є романом-хронікою.
 Для цього жанрового різновиду характерним є правдиве відображення в образах і картинах видатних подій історії в їх часовій послідовності. Основні персонажі – історичні особи, що активно виявили себе в цих подіях. Сюжет  роману-хроніки відтворює тривалість, порядок і ритм достовірних подій, невідворотний хід часу, якому підпорядковані дії і долі окремих героїв і груп персонажів.
 Відколи у навчальну програму з української літератури ввели роман П.Куліша “Чорна рада” (твір, який за висловом І.Я. Франка, “лишається досі все-таки найліпшою історичною повістю в нашій літературі” [17.-15]), і вчителі - словесники, і студенти мають від нього двоїсте враження. Бо “Чорна рада” - роман не тільки цікавий, а й складний, місцями просто не до кінця відшліфований і продуманий автором. Адже врахуймо - це перший в нашій літературі твір такого жанру. Що вже говорити про учнів та студентів, коли й сам учитель деколи з трудом усвідомлює проблематику “Чорної ради”, наштовхуючись на “провисаючі” в тексті твору моменти, "часто шиті наспіх так, що й нитки видно"[15.-35] (візьмімо, наприклад, безбарвну, якусь формально констатуючу розповідь про загибель Шрама і його подвиг). 
 Якщо про творчість більшості письменників, написано багато праць, статей, то такої літератури стосовно вивчення творчості Пантелеймона Куліша (тим паче «Чорної ради»), на жаль, ще надто мало. Серед небагатьох журнальних публікацій назвемо О.Гнідана і Н.Осьмака “Світогляд Пантелеймна Куліша”, О. Слоньовської “Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали”, Н. Яценко  “Історизми в романі П.Куліша “Чорна рада”.
Цю прогалину я спробувала бодай частково заповнити міркуваннями, викладеними в моїй курсовій роботі, об’єктом дослідження якої стали праці історіографів та історичний твір «Чорна рада», а метою – ознайомити читача з «Чорною радою», історичною основою твору, з передісторією написання, розповісти про першу публікацію твору; виховувати почуття любові до України, національну свідомість; поглиблювати знання про історичне минуле рідного народу.
Темою моєї праці є «Чорна рада» як драма з життя людей та історії, історична основа, проблематика, сюжетні лінії, система образів твору.
Предметом дослідження є співвідношення “двох правд” – історичної та художньої, особливості інтерпретації у зображенні історичних постатей, особливості проблематики означеного твору.
    Методи дослідження. Відповідно до поставлених завдань у дослідженні використано: аналіз і синтез, зіставлення і узагальнення здобутих даних, отриманих у процесі вивчення філософської, історичної, культурологічної, літературознавчої, мовознавчої літератури та наукових видань з допоміжних та суміжних галузей науки. Принцип історизму, використаний у роботі, допоміг у розкритті і таких важливих проблем, як умови і чинники, що вплинули на проблематику роману, його роль і місце в українському національно-визвольному русі ХІХ ст., аналізі загальнокультурних та суспільних процесів зазначеної доби.
  «Чорна рада» - благодатний матеріал для формування національної свідомості і громадянської позиції юних українців. Є такі періоди в долі народу, коли якийсь твір прочитується як Боже одкровення»[9.-134]. Я вважаю, що для нинішньої України і всього нашого суспільства історичний роман «Чорна рада» є вражаюче актуальним твором. Він належить до тих особливих шедеврів в українській літературі, без яких наша культура була б неповною, окраденою. Кожне покоління прочитує його по-своєму і знаходить у ньому духовну опору та імпульс до дії, черпає досвід і мудрість. Отже, проекція роману на сучасність очевидна. Історія не раз вчила українців об’єднуватися в здобутті незалежності, в захисті державності, але вони завжди виявлялися поганими учнями, і на жаль, мені здається, досі мало чого навчилися.
Наукова новизна курсової роботи пов’язана з недостатнім рівнем вивченості «Чорної ради» П. Куліша. Моя праця має як теоретичне, так і практичне значення. З теоретичного погляду вона важлива як спроба окреслення ролі «Чорної ради» П. Куліша у розвитку української літератури. Практичне значення курсової полягає в тому, що її матеріали можуть бути використані при підготовці студентів та учнів до занять.
У роботі використано як власні знання та думки, так і досвід учителів-словесників, що працюють в Ізяславській загальноосвітній школі №1, а також статі критиків по цій темі.






Ћплатить