ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНОЇ КОНФЛІКТНОСТІ У ПІДЛІТКІВ 6 1.1 Поняття про конфлікти 6 1.2 Характеристика підліткового віку 11 1.3 Фактори , які викликають конфлікти у підлітків 17
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВНУТРІШНЬООСОБИСТІСНИХ КОНФЛІКТІВ У ПІДЛІТКІВ 26 2.1 Організація і проведення дослідження 26 2.2 Аналіз результатів дослідження 32
ВИСНОВКИ 38 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 40 ДОДАТКИ 44
ВСТУП
Актуальність дослідження. Останнім часом різко зросла чисельність відхилень в емоційному здоров’ї підростаючого покоління. Найбільшу тривогу батьків, працівників навчальних закладів і співробітників МВС викликають такі прояви поведінкової активності дітей і підлітків, як агресивність, жорстокість, цинізм, відчуженість, духовна спустошеність. Прояв агресії у дитячих і навчальних закладах є проблемою, яка все більше хвилює вчителів і батьків. Рання агресивність має серйозні шанси перетворитися у тверду антисоціальну агресивність у молоді роки. Така агресивність може виявлятися в кримінальній поведінці, фізичній агресії, у жорстокому ставленні до дітей. Становлення агресивної поведінки – складний і багатогранний процес, у якому діє безліч факторів. Агресивна поведінка визначається впливом родини, однолітків, а також засобів масової інформації. Діти навчаються агресивній поведінці як за допомогою прямих підкріплень, так і шляхом спостереження за агресивними діями. Агресивні реакції часто ситуативні і мають раціонально-виборчу спрямованість. Спрямованість агресії залежить від особливостей мотиваційно-потребової сфери людини, системи її цінностей і орієнтацій, від наявності внутрішнього конфлікту. За чисельними дослідженнями найбільш явним є прояв агресії у підлітковому віці. Сучасний підліток живе у світі, складному за своїм змістом і тенденціям соціалізації. Це пов’язано, по-перше, з темпом і ритмом технологічних перетворень, що пред’являють до зростаючих людей нові вимоги. По-друге, з насиченим характером інформації, яка глибинно впливає на підлітка, в якого ще не має чіткої життєвої позиції. По-третє, з екологічними і економічними кризами у суспільстві, які викликають у дітей відчуття безнадійності і роздратування. При цьому у молодих людей розвивається відчуття протесту, часто неусвідомленого, і в той же час зростає їх індивідуалізація, яка при втраті загальносоціальної зацікавленості веде до егоїзму. Підлітки більше інших вікових груп страждають від соціальної, економічної і моральної нестабільності у країні. Проблему психологічних особливостей внутрішньоособистісних конфліктів у підлітків досліджували такі вчені, як Алфімова М.В., Трубніков В.І., Божович Л.І., Вінс В.А., Доній В.М., Ільїн Є.П., Райгородський Д.Я., Сидоренко Є.В., Фанталова Є.Б., Фурманов І.О. Мета дослідження полягає в характеристиці психологічних особливостей внутрішньоособистісних конфліктів у підлітків. Для досягнення мети були поставлені такі завдання: 1. Охарактеризувати поняття про конфлікти; 2. Дати характеристику підлітковому віку; 3. Узагальнити інформацію про фактори , які викликають конфлікти у підлітків; 4. Провести експериментальне дослідження внутрішньоособистісних конфліктів у підлітків Об’єктом дослідження є особливості виникнення та уникнення внутрішніх конфліктів у підлітків. Предметом дослідження є ступінь розвитку внутрішніх конфліктів на прикладі дослідження 30 підлітків, учнів ЗОШ №2 м. Острога, Рівненської області. Під час вирішення визначених завдань використовувались наступні методи дослідження: 1. Загальнонауковий: синтез, аналіз та порівняння наукової літератури для теоретичного підґрунтя дослідження. 2. Діалектичний метод використовувався з метою пояснення виникнення та розвитку певних поглядів і теорій. 3. Логіко-семантичний метод сприяв визначенню понять за допомогою аналізу їх ознак, відношень між мовними висловами та дійсністю, а саме цей метод допоміг визначенню понятійного апарату, що застосовується у дослідженні. 4. Порівняльний метод був використаний з метою порівняння поглядів різних науковців на поняття, що аналізуються в дослідженні. 5. Емпіричний: бесіда, спостереження, анкетування для практичної частини роботи. 6. Статистичний: для характеристики певних статистичних даних дослідження. 7. Графічний: для побудови графіків в роботі. 8. Табличний: для створення таблиць в роботі. 9. Методи математичної статистики для практичної частини дослідження. Практична цінність роботи полягає в узагальнені знань про психологічні особливості внутрішньоособистісних конфліктів у підлітків. Дослідження може використовуватися в навчальних цілях. У відповідності до поставлених мети та конкретних завдань дослідження, визначено структуру роботи. Вона складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаної літератури та додатків.
|